AI i marknadsföringssyfte
Undersökningar visar att AI förväntas växa på marknaden med höga procentenheter, och då använder redan över 56% av företag idag automationsverktyg inom marknadsföring. Men det var väl inga nyheter, eller hur?
Det har varit en snackis i flera månader (år!), men i början av 2023 kunde vi se en tydlig ökning i huruvida vi kan använda oss av olika AI-program för att förbättra, eller förenkla, våra arbetssätt. Några av oss är lyriska, andra vettskrämda.
Så, vad är nackdelarna?
Som med mycket annat finns det såklart brister även med AI. I ett marknadsföringssyfte är det till exempel svårt för ett AI-program att dra gränser i samband med fördomar och diskriminering eller att hitta en balans mellan mänskligt och automatiserat arbete. AI är också beroende av data som matas in i system – vilket kan leda till felaktigt resultat om datan är begränsad.
Den största utmaningen kan vi nog vara överens om är den personliga och autentiska upplevelsen, som ju faktiskt är och alltid kommer vara nödvändig för människan – lyrisk som vettskrämd.
Att AI skulle ta över världen är alltså enligt undersökningar, helt överdrivet. Däremot kommer samarbetet mellan robotar och människor öka och vara nödvändig för utvecklingen som kommer. Och håll i hatten, kombinationen sägs bli… oslagbar.
PS. Texten är i obetalt men tacksamt samarbete med ChatGPT.