STAMPEN MEDIA.

Film production / Social Recruiting

Stampen media

– tech edition.

Stampen Media behövde fler tekniska talanger till sin IT-avdelning och uppdraget var tydligt: att skapa en kampanj som speglade Stampen Medias företagskultur och samtidigt locka rätt kandidater.

Genom ett autentiskt filmprojekt, där medarbetare delade sina egna berättelser, visade vi upp arbetsmiljön på ett genuint sätt. Följ med när vi visar hur vi lockade över 300 ansökningar och satte nya standarder för rekrytering.
Stampen Media logotyp.
Black star icon.

1 500+ medarbetare

Black location pin.

Sverige

Black briefcase icon.

Media & journalistik

1,115,524

exponeringar

300+

ansökningar

516,168

räckvidd

7,813

antal klick

Vi hade pressade deadlines. SMW Group visade då stort engagemang gentemot oss för att se till att tillgodose våra önskemål. Och lyckades mycket bra med det. Sånt gillas.

Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media

Bakgrund & syfte

I en konkurrensutsatt bransch som IT är efterfrågan på tekniska talanger extremt hög, eftersom nästintill alla företag vill attrahera och behålla just dessa kompetenser. Likt många andra stod Stampen Media inför utmaningen att attrahera denna målgrupp till sin IT-avdelning i Göteborg.

Med en ambitiös målsättning att anställa inte mindre än tio nya medarbetare, var visionen tydlig – att skapa en autentisk vision om hur det är att jobba inom IT på Stampen Media.


Utmaning

Så, hur skulle vi hitta rätt personer inom en bransch med hög konkurrens, och dessutom göra det inom en begränsad tidsram?

Utmaningarna som vi stötte på under projektets gång innebar inte bara att få in tillräckligt många ansökningar, utan också säkerställa att de var av hög kvalitet som passade Stampen Medias behov. Denna balans var avgörande för att garantera att rekryteringsprocessen skulle vara framgångsrik på lång sikt.

Stampen Media är en av Sveriges ledande mediekoncerner och Västsveriges största mediehus. Men rötterna kommer från journalistiken, och det är nog många som förknippar mediehuset med just det. Så, hur når vi en helt annan målgrupp, IT, med syfte att hitta ett intresse för Stampen Media som arbetsplats?

Strategi

För att belysa autenticiteten i kampanjen valde vi att involvera medarbetarna på Techavdelningen i ett filmprojekt. Att låta de anställdas egna ord och erfarenheter lysa igenom i kampanjen skapade en genuin och kraftfull koppling till företagskulturen och till det arbete som faktiskt bedrivs.

Intervjuer och inspelning gjordes på Stampens kontor och i närliggande miljöer. De färdiga filmerna sponsrades sedan på sociala medier i kanalerna Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn och Reddit under fyra veckors tid.

För att tillsätta tio olika tjänster fanns ett alternativ att göra tio separata kampanjer mot liknande målgrupper. Men i och med den begränsade tidsramen och risken att kampanjerna konkurrerar ut varandra, valde vi att skapa en samlingskampanj som i stället drev all trafik till en gemensam målsida – Stampens karriärsida för alla techroller.
Två mobiltelefoner visar personer i möte; vänster telefon har en man och en kvinna vid ett bord med kaffe och snacks, höger telefon visar en leende kvinna.

Summering

Genom ett autentiskt filmprojekt där medarbetarna själva berättade om sin vardag, skapade vi en kampanj som speglade kulturen och väckte intresse för techrollerna. Resultatet? Över 1,1 miljoner exponeringar, 516 000 i räckvidd och mer än 300 ansökningar – långt över förväntan.

Kampanjen blev mycket lyckad och har haft högt observationsvärde. Över 300 sökande på de olika tjänsterna är ett kvitto på det.

Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media

Se fler av våra case

En person hanterar en kamera medan fyra personer sitter och samtalar runt bord i en modern kafémiljö med gröna växter och guldaccents.

Epical - trust-makers.

Film- och employer brandingprojekt med fokus på att rekrytera personal inom data & IT.

Vy uppifrån över en modern inomhuslobby med mönstrat golv, hängande lampor, soffor, bord och en person som går.

Stampen Media
- tech edition.

Filmprojekt och rekryteringskampanj mot IT-personer för en av Sveriges ledande mediekoncerner.

Leende kvinna i grön skyddsklädsel och vit hjälm med Valmet-logotyp på en arbetsplats.

Valmet - formar framtiden.

Intensiv rekryteringskampanj på tio veckor riktat mot ingenjörer.

Sex personer, inklusive två i varselvästar och hjälmar med GK-logotyp, ler och står framför en träpanelvägg.

GK – handlingar som räknas.

Omfattande employer branding-kampanj för att stärka arbetsgivarvarumärket GK i hela Norden.

Utforska våra tjänster