Epical.

Employer Branding / Visual Design / Copywriting

We are Epical –

We are trust-makers.

Epical ville mer än att bara rekrytera – de ville bygga ett arbetsgivarmärke som kändes. Med autentiska berättelser och en smart kanalstrategi lyfte vi fram människorna bakom tekniken. Resultatet? En filmproduktion och kampanj som träffade rätt i både hjärta och algoritmer.
Black star icon.

400 anställda

Black location pin.

Sverige & Finland

Black briefcase icon.

IT & Data

814,783

antal gånger kampanjen visades

184,589

kandidater som såg kampanjen

2,150

antal klick

66,710

interaktioner

Vi är väldigt nöjda med samarbetet med SMW Group. Kommunikationen kring spridningen av vår employer branding-film var tydlig och smidig, och vi har fått fantastisk respons internt – filmen känns professionell, genuin och ger en sann bild av oss som företag. Vi använder den flitigt i både sociala medier och rekryteringssammanhang.

Jenna Munk Hemberg, Talent Acquisition Business Partner, Epical

Utmaning

Epical ville stärka sin position som en attraktiv arbetsgivare och öka kännedomen om sitt arbetsgivarmärke i Sverige och Finland. En utmaning i en konkurrenskraftig bransch som krävde en tydlig strategi och tilltalande innehåll.

Lösningen

SMW Group skapade en employer branding-film som lyfte fram Epicals medarbetare och arbetsmiljö på ett autentiskt och engagerande sätt. Filmens syfte var att visa upp företagets kultur och värderingar genom verkliga röster i hur det faktiskt är att jobba på Epical.


Filmen blev stommen för en bred employer branding-kampanj med syfte att attrahera rätt kandidater och stärka arbetsgivarvarumärket framåt. För att nå målgruppen IT-proffs inom data, integration och Identity & Access Management krävdes en strategisk kanal- och innehållsplan. Vi använde LinkedIn för att nå seniora yrkespersoner, Meta och Reddit för bredare IT-communities, samt YouTube för att skapa visuellt engagerande och inspirerande innehåll och kanske framförallt för att bygga varumärkesmedvetenhet.

Så här såg det ut:

Fas 1

I fas ett ville vi sätta Epical på kartan genom att skapa kännedom och medvetenhet. Målet var att etablera Epical som en stark arbetsgivare och väcka intresse för såväl arbetsplatsen som företagskulturen.

Kampanjen byggde på temat "We are Epical – We are Trust-Makers”, en röd tråd genom hela Employer Branding-satsningen.

Fas 2

I fas två låg fokus på att låta potentiella kandidater föreställa sig en framtid på Epical. Genom att lyfta fram medarbetare och deras berättelser skapades en personlig och trovärdig koppling till arbetsgivarvarumärket.

Samtidigt kopplades filmerna till aktuella rekryteringar för att driva konvertering.
Tre personer som sitter och samtalar, fotograferade inuti mobilskärmar; en kvinna i vinröd klänning, en man i vit skjorta och en man i mörk tröja och jeans.

Behind the scenes

Summering

Epical ville mer än bara rekrytera – de ville bygga ett arbetsgivarmärke som kändes på riktigt. Med en employer branding-film och en smart kanalstrategi lyfte vi fram människorna bakom tekniken och spred budskapet i Sverige och Finland. Resultatet? Över 814 000 visningar, 66 000 interaktioner och en film som nu är en självklar del av både rekrytering och varumärkesbyggande.

Vi är särskilt nöjda med känslan i filmen, den ger en varm och positiv bild av oss och vi använder den flitigt, både i sociala medier och i rekryteringssammanhang, exempelvis som välkomstfilm när vi skickar avtal till kandidater.

- Jenna Munk Hemberg, Talent Acquisition Business Partner, Epical

Se fler av våra case

En person hanterar en kamera medan fyra personer sitter och samtalar runt bord i en modern kafémiljö med gröna växter och guldaccents.

Epical - trust-makers.

Film- och employer brandingprojekt med fokus på att rekrytera personal inom data & IT.

Vy uppifrån över en modern inomhuslobby med mönstrat golv, hängande lampor, soffor, bord och en person som går.

Stampen Media
- tech edition.

Filmprojekt och rekryteringskampanj mot IT-personer för en av Sveriges ledande mediekoncerner.

Leende kvinna i grön skyddsklädsel och vit hjälm med Valmet-logotyp på en arbetsplats.

Valmet - formar framtiden.

Intensiv rekryteringskampanj på tio veckor riktat mot ingenjörer.

Sex personer, inklusive två i varselvästar och hjälmar med GK-logotyp, ler och står framför en träpanelvägg.

GK – handlingar som räknas.

Omfattande employer branding-kampanj för att stärka arbetsgivarvarumärket GK i hela Norden.

Utforska våra tjänster