Valmet.

Employer Branding / Social Recruiting

Var med och forma framtiden.

I och med de nya restriktionerna inom konsultsfären skapades ett akut behov för Valmet att tillsätta ett flertal nya ingenjörstjänster runt om i Sverige: Sundsvall, Karlstad, Göteborg och Stockholm. Under 10 veckor skapades därför en intensiv rekryteringskampanj just med detta syfte: att locka ingenjörer till Valmet – en global ledare inom processindustrin.
Valmet logotyp
Black star icon.

19 000+ anställda

Black location pin.

Global koncern

Black briefcase icon.

Processindustrin

125 959

interaktioner

7 705

länkklick

536 103

visningar

Utmaning

Målgruppen var tydlig: både nyexaminerade och erfarna ingenjörer. Men det handlade inte bara om att få in ett flöde av ansökningar. För att lyckas började vi med något ännu viktigare; öka kännedomen om Valmet som arbetsgivare. Ett välkänt varumärke i branschen, absolut, men arbetsgivarvarumärket behövde stärkas och visas upp på riktigt.

SMW Group fick i uppdrag att skapa en slagkraftig och effektiv rekryteringskampanj under tio veckor som kombinerade medvetenhet med trafikdrivande budskap där huvudfokus var att attrahera rätt kandidater – och med den lilla detaljen, att göra det snabbt.

Lösning

Vi byggde kampanjen enligt vår beprövade synergimetod, där varje fas har ett tydligt mål. Kampanjen delades upp i tre faser: introduce, imagine/impress och interact

Strategin omfattade flera kanalval och hade anpassat innehåll som betonade företagskulturen, värderingarna, medarbetarna och lediga positioner – här med huvudsyfte att tala direkt till fokusmålgruppen ingenjörer.

Fas 1: Introduce

Även om Valmet är ett välkänt varumärke inom processindustrin, var målet till en början att öka medvetenheten om Valmet som arbetsgivare. Det innebar att introducera deras employer brand för målgruppen och därigenom bygga upp data och statistik, väcka nyfikenhet och driva exponering inför fas två.

Fas 2: Imagine & impress

I den andra fasen lyfte vi fram Valmets största tillgång – deras medarbetare! Här ville vi skapa en vision för målgruppen som svarade på frågan hur det är att vara en del av Valmet utifrån de anställdas perspektiv. Samtidigt framhävde vi Valmets värderingar och lät kandidater se huruvida de matchade sina värderingar.
Två mobiltelefoner visar porträttbilder; till vänster en leende kvinna i gröna arbetskläder och skyddshjälm märkt Valmet, till höger en man i vit tröja och grå byxor framför en färgstark målning.
Fyra män sitter vid ett bord i ett mötesrum och undersöker en maskindel, intill visas texten 'Just nu söker vi: CNC Machine Operator, Project Engineer, Design Procurement Manager' på en mobilskärm.

Fas 3: Interact

Skarpt läge; här var det dags att få in ansökningar! Med tydliga call to actions syftade den här fasen till att driva in konkreta ansökningar och underlätta ansökningsprocessen. Detta gjorde vi i form av karusellkort som engagerade kandidater och lyfte fram olika aspekter av arbetsplatsen där vi kunde länka till olika tjänster som var lediga.

Summering

Med hjälp av vår synergimetod byggdes kampanjen i tre faser som gav ett starkt resultat; 536 103 visningar, 125 959 interaktioner och 7 705 länkklick, vilket inte bara säkrade ansökningar till Valmets ingenjörstjänster – utan också lyfte deras varumärke som arbetsgivare till nya höjder.

Se fler av våra case

En person hanterar en kamera medan fyra personer sitter och samtalar runt bord i en modern kafémiljö med gröna växter och guldaccents.

Epical - trust-makers.

Film- och employer brandingprojekt med fokus på att rekrytera personal inom data & IT.

Vy uppifrån över en modern inomhuslobby med mönstrat golv, hängande lampor, soffor, bord och en person som går.

Stampen Media
- tech edition.

Filmprojekt och rekryteringskampanj mot IT-personer för en av Sveriges ledande mediekoncerner.

Leende kvinna i grön skyddsklädsel och vit hjälm med Valmet-logotyp på en arbetsplats.

Valmet - formar framtiden.

Intensiv rekryteringskampanj på tio veckor riktat mot ingenjörer.

Sex personer, inklusive två i varselvästar och hjälmar med GK-logotyp, ler och står framför en träpanelvägg.

GK – handlingar som räknas.

Omfattande employer branding-kampanj för att stärka arbetsgivarvarumärket GK i hela Norden.

Utforska våra tjänster