TID

min read

AI och SoMe

Kommer AI ta över världen?

Det råder inga tvivel om att AI blivit en stor del av våra liv. Frågan på mångas läppar, inklusive på vårt kontor, är hur mycket artificiell intelligens faktiskt kommer påverka framtiden. Dels på arbetsmarknaden, dels i vardagslivet. Låt oss gräva lite i det här bitterljuva fenomenet.

Black icon of a calendar.

October 31, 2025

Black icon of a person.

Annina Skatt

Black icon of an envelope.

AI i marknadsföringssyfte

Undersökningar visar att AI förväntas växa på marknaden med höga procentenheter, och då använder redan över 56% av företag idag automationsverktyg inom marknadsföring. Men det var väl inga nyheter, eller hur?

Det har varit en snackis i flera månader (år!), men i början av 2023 kunde vi se en tydlig ökning i huruvida vi kan använda oss av olika AI-program för att förbättra, eller förenkla, våra arbetssätt. Några av oss är lyriska, andra vettskrämda.

Så, vad är nackdelarna?

Som med mycket annat finns det såklart brister även med AI. I ett marknadsföringssyfte är det till exempel svårt för ett AI-program att dra gränser i samband med fördomar och diskriminering eller att hitta en balans mellan mänskligt och automatiserat arbete. AI är också beroende av data som matas in i system – vilket kan leda till felaktigt resultat om datan är begränsad.

Den största utmaningen kan vi nog vara överens om är den personliga och autentiska upplevelsen, som ju faktiskt är och alltid kommer vara nödvändig för människan – lyrisk som vettskrämd.

Att AI skulle ta över världen är alltså enligt undersökningar, helt överdrivet. Däremot kommer samarbetet mellan robotar och människor öka och vara nödvändig för utvecklingen som kommer. Och håll i hatten, kombinationen sägs bli… oslagbar.

PS. Texten är i obetalt men tacksamt samarbete med ChatGPT.

Andra blogginlägg

Generation Z

August 29, 2025

Linkedin rapporterar: rekryterare idag anser att attrahera, anställa och behålla Generation Z kommer att vara en av deras största utmaningar de kommande åren. Hur fungerar egentligen denna generation i arbetslivet? Och vad krävs för att skapa hållbara arbetsrelaterade relationer framöver? Här svarar vi på detta och mycket mer, så fortsätt läsa.

GDPR, Meta och sociala medier

August 29, 2025

Metas budskap är klart och tydligt: de upprätthåller sin ideologi om ett ad-supported internet, tillgängligt för alla. Men för att följa de nya europeiska riktlinjerna, införs nu en ny prenumerationsmöjlighet i EU, EES och Schweiz. Med andra ord, Meta blir helt enkelt GDPR-anpassat.

Recruitment Marketing Trends for 2025: What You Need to Know

August 7, 2025

As we step into 2025, the competition for top talent is fiercer than ever. Companies are striving to attract the best candidates while job seekers are navigating a highly competitive market. To stay ahead, employers must embrace new strategies that enhance the candidate experience, build authentic employer brands, and adapt to evolving workforce expectations.

Here are the top recruitment marketing trends shaping 2025!