TID

min read

AI och SoMe

Kommer AI ta över världen?

Det råder inga tvivel om att AI blivit en stor del av våra liv. Frågan på mångas läppar, inklusive på vårt kontor, är hur mycket artificiell intelligens faktiskt kommer påverka framtiden. Dels på arbetsmarknaden, dels i vardagslivet. Låt oss gräva lite i det här bitterljuva fenomenet.

Black icon of a calendar.

October 31, 2025

Black icon of a person.

Annina Skatt

Black icon of an envelope.

AI i marknadsföringssyfte

Undersökningar visar att AI förväntas växa på marknaden med höga procentenheter, och då använder redan över 56% av företag idag automationsverktyg inom marknadsföring. Men det var väl inga nyheter, eller hur?

Det har varit en snackis i flera månader (år!), men i början av 2023 kunde vi se en tydlig ökning i huruvida vi kan använda oss av olika AI-program för att förbättra, eller förenkla, våra arbetssätt. Några av oss är lyriska, andra vettskrämda.

Så, vad är nackdelarna?

Som med mycket annat finns det såklart brister även med AI. I ett marknadsföringssyfte är det till exempel svårt för ett AI-program att dra gränser i samband med fördomar och diskriminering eller att hitta en balans mellan mänskligt och automatiserat arbete. AI är också beroende av data som matas in i system – vilket kan leda till felaktigt resultat om datan är begränsad.

Den största utmaningen kan vi nog vara överens om är den personliga och autentiska upplevelsen, som ju faktiskt är och alltid kommer vara nödvändig för människan – lyrisk som vettskrämd.

Att AI skulle ta över världen är alltså enligt undersökningar, helt överdrivet. Däremot kommer samarbetet mellan robotar och människor öka och vara nödvändig för utvecklingen som kommer. Och håll i hatten, kombinationen sägs bli… oslagbar.

PS. Texten är i obetalt men tacksamt samarbete med ChatGPT.

Andra blogginlägg

Instagraminlägg syns nu på Google

September 30, 2025

Sedan juli 2025 indexerar Google offentliga inlägg från företagskonton på Instagram, något som tidigare varit begränsat. Det här öppnar upp nya, kostnadsfria möjligheter för företag att synas i sökresultat och därmed stärka sitt SEO-arbete.

Vad är Employer Branding?

September 17, 2025

På dagens konkurrenskraftiga marknad är det ingen hemlighet att ett starkt employer brand är nyckeln till framgång. Har ni svårt att attrahera kvalificerade kandidater? Hög personalomsättning? Hög konkurrens från andra arbetsgivare? Ja, då är ni med största sannolikhet i behov av employer branding insatser. Men vad betyder employer branding egentligen? Låt oss djupdyka i begreppet steg för steg.

En effektiv Employer Branding-strategi

September 17, 2025

Att skapa och upprätthålla ett starkt employer brand är avgörande i dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad. Med rätt strategi kan företag locka talanger och behålla befintlig kompetens. Här är några steg för att bygga en framgångsrik employer branding strategi.

Marknadsföring på sociala medier

September 10, 2025

Marknadsföring på sociala medier handlar inte bara om snygga bilder och fyndiga rubriker. Nej, för att skapa effektiv marknadsföringsstrategi på sociala medier behöver ni verkligen lära känna er målgrupp och de sociala kanaler där de spenderar sin tid. Vilka sociala medier använder era mottagare? Vilken typ av innehåll engagerar dem? Vad har de för behov och utmaningar? Och inte minst, hur förväntar de sig att annonser ska se ut på de olika plattformarna? Vi tar er steg för steg genom processen:

Vad är Employee Value Proposition (EVP)?

September 10, 2025

Employee Value Proposition (EVP) är själva kärnan i vad som gör ett företag unikt och attraktivt för potentiella medarbetare. Det är inte bara en beskrivning av de fördelar och möjligheter som erbjuds, det är en reflektion av värderingarna på bolaget.

AI och SoMe

August 29, 2025

Kommer AI ta över världen?

Det råder inga tvivel om att AI blivit en stor del av våra liv. Frågan på mångas läppar, inklusive på vårt kontor, är hur mycket artificiell intelligens faktiskt kommer påverka framtiden. Dels på arbetsmarknaden, dels i vardagslivet. Låt oss gräva lite i det här bitterljuva fenomenet.