Employer branding-
kampanj med gk.

Employer Branding / Social Recruiting

Ett år med GK.

GK har tagit fram en koncernstrategi, G-Kraft, med ambitionen att bli Skandinaviens starkaste varumärke i sin bransch 2025. Ur strategin har konceptet “Team GK – Handlingar som räknas” utformats.

Den övergripande målsättningen var att stärka arbetsgivarvarumärket GK i Sverige, Norge och Danmark, som i sin tur även påverkar koncernens ambition. Budskapet som genomsyrat kampanjen har tagits i noga beaktning utefter GK:s värderingar, identitet och personlighet:

- Team GK – handlingar som räknas
- Nästa generation
- INA – Inkluderande, nyfikna och ansvarstagande

Grönt GK företagslogotyp på svart bakgrund.
Black star icon.

3000+ medarbetare

Black location pin.

Norge, Sverige & Danmark

Black briefcase icon.

Byggbranschen

12%

fler följare på sociala medier

72%

fler kandidater som ansökt

13%

fler besök på hemsidan

Vi har varit extra nöjda med samarbetet – vi upplever att vi är ett team snarare än kund och leverantör. Resultatet har därför också blivit nära vårt arbetsgivarvarumärke. Samtidigt har de verkligen levererat mätbara resultat som har fått stor uppmärksamhet och erkännande från GK:s ledning.

Caroline Kindle, HR-chef

Utmaning

GK, med sina rötter i Norge, har en stark etablering i sitt hemland men är inte lika välkända i sina grannländer Sverige och Danmark – något som påverkat kanalstrategin. Andra aspekter som påverkat strategin har varit befolkningsstorleken i vardera land, men även hur det digitala beteendet skiljer sig mellan de nordiska länderna.

I kampanjen hade vi fyra olika målgrupper med olika intressen och digitala beteenden att ta hänsyn till. Allt från nyexaminerade ingenjörer och hantverkare, till seniora och mer erfarna personer inom samma bransch. Det här blev även något som gjorde att de visuella framträdandet inte var detsamma för de olika målgrupperna.

Lösning

Strategin var att kommunicera en helhetsupplevelse om Team GK – vilka de är, hur det är att jobba där och till slut få potentiella kandidater att vilja söka jobb där.

För att öka medvetenheten om GK har deras employer branding-video marknadsförts på flera sociala medier. Eftersom delar av videon skulle återkomma under kampanjens gång, var det av största vikt att skapa medvetenhet kring både filmen och budskapet från början. På så sätt väcktes ett intresse för GK som arbetsgivare över (nästan) hela Norden.

För att nå rätt målgrupp med rätt budskap skilde sig kanalstrategin beroende på intressen, digitala beteenden och erfarenhet. Med riktad annonsering för en yngre målgrupp tillkom kanaler såsom TikTok och Snapchat, medan de äldre målgrupperna fokuserade mer kring Linkedin och Facebook.



För att mäta kampanjens utfall har SMW Group tagit hänsyn till några huvudsakliga KPI:er. Vi har därför undersökt om antalet ansökningar till aktuella tjänster förändrats, om deras följarskara på sociala medier vuxit och om antalet klick på GK:s karriärsidor ökat.

Fas 1: Introduce

Vi introducerar GK som företag för att skapa en medvetenhet om organisationen och ett intresse för arbetsgivarvarumärket. Målet är att det tydligt ska framgå vilka GK är och vad de står för. Med hjälp av det framtagna budskapet använde vi oss av begreppen “Team GK”, “Handlingar som räknas” och “för nästa generation” genom kampanjens första fas.

Fas 2: Imagine

I nästa steg riktar vi oss till publiken som redan sett första kampanjen och interagerat med den på något vis. Här handlar det om att få publiken att föreställa sig hur det är att jobba på GK. Vilka värderingar står de för? Hur ser en arbetsdag ut? Kampanjen länkas därför vidare till en landningssida som innehåller en employer branding-artikel om personerna bakom GK – Team GK.
Två smartphones; den vänstra visar en leende man med skyddshjälm, skyddsglasögon och gul säkerhetsväst, den högra visar ett citat på svenska om en inkluderande atmosfär från Saleh, arbetsledare.
Två smartphones, den vänstra visar en kvinna med fläta och svart tröja med texten: 'Det finns alltid någon i teamet som ger en hjälpande hand.' Den högra skärmen är röd med texten: 'Team GK. Handlingar som räknas.'

Fas 3: Impress

Vi låter helt enkelt publiken lära känna de som arbetar på GK. Vi blir mer personliga och låter ambassadörer kliva fram i strålkastarljuset, där de får berätta med sina egna ord om hur det är att jobba på GK. Deras resa dit, och varför de stannat. Utöver huvudartikeln kan man via landningssidan läsa sig till kortare intervjuer med olika ambassadörer, från olika områden, med olika erfarenheter.

Fas 4: Interact

I den här delen ville vi uppnå flera saker. För det första: påminna publiken med en re-targetingkampanj av den första delen – en reminder, helt enkelt. Därefter var målsättningen att rekrytera. Öka konverteringar till ansökningar. Det har blivit dags att söka jobb på GK.

Summering

Tillsammans med GK skapade vi en kampanj som inspirerade nästa generation och satte Team GK på kartan. Resultatet talar för sig självt: 72% fler ansökningar per jobb, 58% ökning av besök på karriärsidan och 12% tillväxt i sociala medier. Ett tydligt kvitto på att nära samarbete och kreativa idéer ger en bra slutprodukt.

Vi upplevde att SMW gick långt för att uppfylla våra förväntningar vid starten av vår första gemensamma skandinaviska employer branding-kampanj – och detta återspeglas i resultaten.Vi kan tryggt rekommendera SMW som samarbetspartner när det handlar om rekrytering via sociala medier och arbetsgivarprofilering. Här får du ett dedikerat team som levererar enligt överenskommelse, vågar utmana och, inte minst, är trevliga att arbeta tillsammans med.

Caroline Kindle, HR-chef

Se fler av våra case

En person hanterar en kamera medan fyra personer sitter och samtalar runt bord i en modern kafémiljö med gröna växter och guldaccents.

Epical - trust-makers.

Film- och employer brandingprojekt med fokus på att rekrytera personal inom data & IT.

Vy uppifrån över en modern inomhuslobby med mönstrat golv, hängande lampor, soffor, bord och en person som går.

Stampen Media
- tech edition.

Filmprojekt och rekryteringskampanj mot IT-personer för en av Sveriges ledande mediekoncerner.

Leende kvinna i grön skyddsklädsel och vit hjälm med Valmet-logotyp på en arbetsplats.

Valmet - formar framtiden.

Intensiv rekryteringskampanj på tio veckor riktat mot ingenjörer.

Sex personer, inklusive två i varselvästar och hjälmar med GK-logotyp, ler och står framför en träpanelvägg.

GK – handlingar som räknas.

Omfattande employer branding-kampanj för att stärka arbetsgivarvarumärket GK i hela Norden.

Utforska våra tjänster