Hur uppfattas ni?

Håll koll på trenderna inom Employer Branding 2022

 

Ett starkt Employer Brand räcker inte att nå med creddiga karriärsidor, schyssta värderingar eller överdrivna jobbannonser. Med hjälp av ett strategiskt arbete kan företag lägga stor vikt i att förstärka, förbättra eller förändra uppfattningen för att locka talangfulla medarbetare till just ert företag.

 

“69% skulle tacka nej till en tjänst på en organisation med ett dåligt rykte, även om de var arbetslösa.”

“84% skulle överväga att lämna sin befintliga anställning för en annan organisation med ett starkt arbetsgivarvarumärke.”

 

Så hänger du med i varumärkesutvecklingen

Det är ingen nyhet att det har skett stora förändringar på arbetsmarknaden i och med coronapandemin. För att bemöta den nya verkligheten har svenska företag därför behövt se över sitt Employer Brand. Hur ska arbetsgivare agera för att ligga i framkant?

Utveckling av intern kompetens! Idag investerar en tredjedel av företag i lärande och utbildning för att utveckla medarbetarkompetens, istället för att ta in resurser externt. Detta på grund av att pandemin möjliggjort en acceptans för insourcing när det kommer till deras anställda. Utvecklingen kan bidra till att nå nya nyckelroller som kan vara betydande eller annars svårrekryterade för organisationer.

Hur belyser ni aktuella ämnen? Studier visar att arbetssökande föredrar arbetsplatser som tar ett socialt ansvar framför lön, något att ha i åtanke vid rekrytering av nya kollegor till teamet. Andra heta ämnen som mångfald, jämställdhet, inkludering och rättvisa har flera globala varumärken börjat uppmärksamma för att locka underrepresenterade kandidater.

 

“86% av kandidaterna gör research om potentiella arbetsgivare innan de söker jobb.”

 

Communication is key! En jobbsökande ska inte behöva vänta tills intervjun för att få ta del av värdefull information eller för att få veta mer om företaget. Hur är företagskulturen? Vilka förmåner får anställda? Vilka är företagets mål och visioner? Hjälp kandidaterna att ta så få steg som möjligt i processen. Genom att skapa mer övertygande arbetsbeskrivningar i platsannonsen och vara mer proaktiv i marknadsföringen hjälper ni inte bara er själva, men även kandidaterna.

Har ni en strategi för att ligga i framkant med ert Employer Brand? Medarbetare är företagets viktigaste tillgång, därför är det högst avgörande att inkludera dessa i ert arbete framåt. Ta till exempel hjälp av kollegor för att sprida tjänster i deras nätverk, använd deras karriärshistoria och framhäv arbetskulturen. Väx i takt med utvecklingen, väx med ert varumärke!

 

Text: Sofia Alm