Texten – den bortglömda grundpelaren

Vi talar ofta om att bygga en bra relation med kandidaterna, vilka kanaler vi ska annonsera i och hur marknaden blir allt mer kandidatdriven. Men sällan talar vi om det skrivna ordet när vi talar om den där texten som ska tilltala så många kandidater som möjligt. Många gånger är det just texten som är grundpelaren i rekryteringsprocessen, i såväl förarbetet med kravprofilen såväl som i den annonsering som når kandidaterna. Det är på tiden att vi ger texten den uppmärksamhet den förtjänar!

Den retoriska traditionen sträcker sig långt tillbaka i historien till antikens Grekland men än idag är konsten att övertyga och övertala relevant, inte minst i rekryteringsprocesser. På en allt mer kandidatdriven marknad där talangerna väljer sina arbetsgivare snarare än tvärtom så gäller det att tilltala de arbetssökande och passiva kandidater till just er och övertyga dem om varför de ska välja er som arbetsgivare.

Texten spelar en central roll i dagens rekrytering, både för er som arbetsgivare i ert arbete med kravprofil och platsannons men också för de arbetssökande. Jobbannonser är i regel textbaserade och kan därför vara ett av de första intrycken kandidaterna får av er. Därför är det värt att lägga extra energi på att säkerställa en välskriven och tydlig text där ni framhäver er unika selling-point och vad som gör just er speciella och till en bra arbetsgivare. Att lägga den tiden kan vara just det som särskiljer er från konkurrenterna.

The new black – Marknadsför er!

Arbetsmarknaden blir allt mer kandidatdriven och det är viktigare än någonsin att locka kandidaterna till just er. Det innebär att aktörer måste sticka ut på ett helt nytt sätt än tidigare – och det måste man göra redan i kravprofilen. Därför är det senaste inom rekrytering att inleda rekryteringsannonsen med vad ni kan erbjuda kandidaten och vad de får som anställd hos er. Kanske erbjuder ni flexibla arbetstider, har kontorsutsikt över vattnet, en stark intern tradition, en söt kontorshund eller äter en riktigt god frukost tillsammans någon gång i månaden? Oavsett vad det är som får er att skilja er från mängden är det en bra idé att lyfta fram den här typen av innehåll i jobbeskrivningen. Tänk dock på att formulera det på ett realistiskt och ödmjukt sätt för att ni ska kunna efterleva det som sägs.

Vad säger ert Employer Brand?

Det är lätt att glömma bort att lägga energi på textens roll i rekryteringsprocessen när vi hela tiden är steget före. ”Var ska annonsen publiceras när den är klar?” ”Hur ska vi kommunicera med de sökande när annonsen gått ut?” är saker som vanligtvis får fokus innan texten. Men faktum är att kanal för publicering och relationen med de sökande inte spelar någon roll om inte grundarbetet är tillräckligt. Det är trots allt jobbeskrivningen som utgör grunden för rekryteringen och vanligtvis är det första intrycket kandidaten får av tjänsten – kanske till och med er organisation? Glöm därför inte bort att skapa en bra grund inför er rekrytering genom att skriva en välgjord jobbeskrivning – det skulle kunna vara avgörande för hur många kvalitativa ansökningar ni får.

Allt ni producerar är en möjlighet att förmedla ert Employer Brand. I en jobbeskrivning är det en bra idé att inkludera innehåll som utstrålar den interna kulturen i er organisation och lyfta fram, som tidigare nämnt, det man som medarbetare får i en tjänst hos er. Det kan vara bra att ha i åtanke att det kan vara olika beroende på arbetsområde. Kanske finns det vissa saker som tilltalar en lokalvårdare mer än en ekonom – exempelvis särskilda arbetsvillkor? Förmodligen tilltalar också vissa saker personer inom juniora tjänster mer än personer inom seniora tjänster, såsom flexibilitet i tjänsten, belägenhet eller after works med teamet?

Kanske är det svårt att veta vad som får er att sticka ut då det är något ni är vana vid. Men för andra är det kanske inte givet. Har ni en alldeles särskild laganda och sammanhållning, skrattar ni mycket tillsammans eller inkluderar ert kontrakt en årlig bonus? Sticker lönerna ut från era konkurrenter, har ni kontor i en vacker och lugn förort med närhet till natur eller finns det särskilda utvecklingsmöjligheter inom tjänsten? Om det är svårt att komma på vad som gör er unika som arbetsgivare är en bra fråga att ställa ”vad får era medarbetare att stanna kvar?”.

Förväntningar som ska efterlevas

Slutligen är det värt att nämna att en välskriven beskrivning av tjänsten ger ökad förståelse för vad som krävs och vad man som arbetstagare får hos er. Men givetvis ska jobbeskrivningen också ge en rättvis bild av organisationen och tjänsten. Om det man förmedlar inte skapar en rättvisande bild eller motsvarar förväntningarna finns det risk att kandidaten ser sig om efter andra möjligheter.

2019-07-11 Nyheter