Därför ska aktörer annonsera på sociala medier

Sedan sociala medier kom till har aktiviteten ökat i hastig fart. Snabbare än vad man någonsin kunnat tänka sig. Idag använder så många som 83 procent av den svenska befolkningen sociala medier, varav 63 procent av dessa är aktiva dagligen. Och kanaler som Facebook, Instagram och LinkedIn ger oändliga möjligheter för privatpersoner och aktörer att nå ut med sina budskap.

Nå fler kvalificerade kandidater

Visst vill man alltid få in några extra ansökningar? Gärna extra bra. Sociala medier har stora tekniska fördelar och öppnar därmed upp för dessa möjligheter. Med hjälp av algoritmteknologin kan man säkerställa att annonsen når personer som matchar kravprofiler. Det medför att många fler ansökningar kan inkomma i rekryteringsprocesser, vilket alla rekryterare vill för att få ett kvalitativt och bra urval med personer och rätt typer av profiler. Genom annonsering kan personer enkelt nås, vilket också innebär att annonsen synliggörs för de personer som inte aktivt söker nytt jobb eller vet att ni har behov av någon just som dem – personer som vi kallar för passiva kandidater.

Få det alla eftersöker – mätbara resultat

Att annonsera efter kandidater på sociala medier innebär, förutom möjligheten att nå ut till rätt målgrupp snabbt, också att annonseringen blir mätbar. Med hjälp av statistikverktyg kan ni lära er mer om era potentiella kandidater genom hur de interagerar med annonsen. För att nämna några värden; unika visningar, klick, CTR, frekvens och gilla-markeringar. Genom att följa upp era resultat kan ni se vilka riktningar som fungerar samt vilket budskap och bildmaterial som faktiskt når ut bäst, och därmed också vad som fungerar bäst för er.

Enklare att ansöka

Nio av tio svenskar har en smartphone, och Facebook-scrollandet i dessa är ett känt fenomen som ingen nog kunnat undkomma. I rekryteringssyfte på sociala medier är just Facebook-scrollandet till stor fördel. – Att nås av en intressant jobbannons i Facebook-scrollandet påväg till eller från jobbet innebär att ni kan nå de som inte aktivt söker efter ett nytt jobb, utan också att ni sänker tröskeln för att klicka sig vidare och ansöka snabbt. Förutsatt att ansökningsprocessen är kort i ert rekryteringssystem. Med hjälp av sin smartphone kan man kort ange personuppgifter, bifoga sitt CV och skriva ett introducerande meddelande snabbt och enkelt. Med hjälp av en kort ansökningsprocess anpassad efter smartphoneanvändningen blir det helt plötsligt inte ett stort projekt som kräver energi och tid – kandidaterna är bara ett klick bort från att ta reda på mer om tjänsten och ansöka – oavsett var de befinner sig.

Nå de som redan har ett intresse

Genom att annonsera på sociala medier skapas också möjlighet till så kallad retargeting. Det innebär att en potentiell kandidat som visat intresse för er annons nås av budskapet mer än en gång, när hen besöker andra plattformar och sociala nätverk. På så sätt exponeras ert budskap flera gånger för personer som visat intresse, vilket förstärker och skapar högre varumärkeskännedom för er. Det ökar på så sätt chanserna till att rekrytera personer med ett genuint intresse för er organisation, kultur och ert varumärke.

Sammanfattningsvis är sociala medier idag en integrerad och naturlig del i vardagen för de flesta svenskar. Det innebär att aktörer måste säkerställa att de finns där arbetskraft och talang befinner sig för att klara sig undan den allt tuffare konkurrensen om kvalificerad arbetskraft – och sociala medier är ett kostnadseffektivt och smart sätt att göra det på för att nå ut i vad vi kallar ”bruset”.

(Svenskarna och internet 2018)

2019-07-11 Nyheter