TID

min read

Instagraminlägg syns nu på Google

Sedan juli 2025 indexerar Google offentliga inlägg från företagskonton på Instagram, något som tidigare varit begränsat. Det här öppnar upp nya, kostnadsfria möjligheter för företag att synas i sökresultat och därmed stärka sitt SEO-arbete.

Black icon of a calendar.

November 18, 2025

Black icon of a person.

Fredrika Blixt

Instagram öppnar upp

De grundläggande principerna inom SEO syftar till att förbättra synligheten i sökresultaten genom att optimera innehållet, strukturen och tekniken bakom din webbplats. Men idag kan även inlägg från Instagram synas i Googles sökresultat. Tidigare hade Instagram en begränsad påverkan på SEO, vilket nu är förändrat. Nu kan väl optimerade Instagraminlägg hjälpa ditt företag att rankas bättre på Google, tack vare fler signaler och länkar. Det här är en enorm möjlighet att stärka den digitala närvaron, driva mer trafik och skapa engagemang över flera kanaler samtidigt. Med andra ord en ny riktning inom organisk synlighet.

SEO-fördelar med synliga Instagraminlägg

Med den här förändringen kommer många positiva fördelar. Dina instagraminlägg kan dyka upp i miljontals Google-sökningar helt kostnadsfritt. Att kunna nå ut organiskt utan att betala för annonser är verkligen en vinstlott för många företagare. Detta gynnar särskilt företag som använder Instagram som en central del av sin marknadsföring - men även mindre lokala företag, personliga varumärken, kreatörer och entreprenörer kan dra stor fördel av den ökade synligheten i sökresultaten. 

Om någon söker på ett visst ord eller ämne på Google, kan ditt offentliga Instagraminlägg nu dyka upp i sökresultaten, precis som en webbsida eller nyhetsartikel. Detta ökar i sin tur både räckvidden och möjligheten att nå nya kunder som annars inte hade hittat till företagets konto och varumärke. Därför blir det allt viktigare att tänka på SEO även när du publicerar innehåll på Instagram hädanefter. Ta vara på möjligheten! Att kunna få synlighet från ett helt nytt perspektiv på världens största sökmotor är en stor förändring, utveckling och möjlighet.

Kan alla skapa Instagraminlägg med SEO-effekt?

Svar nej. Instagram beskriver att sökmotorer får indexera foton och videoklipp från offentliga reels och inlägg som publicerats den 1 januari 2020 eller senare, så länge följande kriterier är uppfyllda: 

(1) Kontots ägare är 18 år eller äldre. 

(2) Kontot är inställt som offentligt. 

(3) Kontot är registrerat som ett professionellt konto. 

Hur blir innehållet på Instagram sökbart på Google?

Utöver de ovan nämnda kontokriterierna finns det några punkter som företagare bör tänka på för att uppnå bästa möjliga SEO-effekt vid publicering av innehåll på Instagram. Genom att optimera dina inlägg kan du påverka vad som visas när någon söker på ditt företagsnamn, dina produkter eller relaterade ämnen, och därmed stärka synlighet, trovärdighet och kontroll över det första intrycket i Googles sökresultat. 

Tips för att öka synligheten från Instagram till Google: 

  • Beskrivande captions: Berätta vad som händer på bilden, var du är och vad du erbjuder - det gör ditt innehåll mer intressant och lättare att förstå.
  • Alt-text till dina bilder: Det gör det lättare för sökmotorer att tolka bildens innehåll och förbättrar chanserna att synas i bildsökningar med relevanta sökord.
  • Hashtags: Använd rätt taggar som är anpassade efter din bransch och plats. Ca 3-5 stycken.
  • Plats: Att tagga platsen leder till synlighet i lokala sökningar.
  • Delningar via DM: Engagemang ger starka rankningssignaler. Inspirera därför följare att dela inlägget via DM

Andra blogginlägg

Generation Z

August 29, 2025

Linkedin rapporterar: rekryterare idag anser att attrahera, anställa och behålla Generation Z kommer att vara en av deras största utmaningar de kommande åren. Hur fungerar egentligen denna generation i arbetslivet? Och vad krävs för att skapa hållbara arbetsrelaterade relationer framöver? Här svarar vi på detta och mycket mer, så fortsätt läsa.

GDPR, Meta och sociala medier

August 29, 2025

Metas budskap är klart och tydligt: de upprätthåller sin ideologi om ett ad-supported internet, tillgängligt för alla. Men för att följa de nya europeiska riktlinjerna, införs nu en ny prenumerationsmöjlighet i EU, EES och Schweiz. Med andra ord, Meta blir helt enkelt GDPR-anpassat.

Recruitment Marketing Trends for 2025: What You Need to Know

August 7, 2025

As we step into 2025, the competition for top talent is fiercer than ever. Companies are striving to attract the best candidates while job seekers are navigating a highly competitive market. To stay ahead, employers must embrace new strategies that enhance the candidate experience, build authentic employer brands, and adapt to evolving workforce expectations.

Here are the top recruitment marketing trends shaping 2025!