TID

min read

En effektiv Employer Branding-strategi

Att skapa och upprätthålla ett starkt employer brand är avgörande i dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad. Med rätt strategi kan företag locka talanger och behålla befintlig kompetens. Här är några steg för att bygga en framgångsrik employer branding strategi.

Black icon of a calendar.

October 31, 2025

Black icon of a person.

Alva Skoglund

Black icon of an envelope.

Fas 1 – Definiera ert Employer Brand

Det första steget i att skapa en bra employer branding strategi är att definiera vad ert företag står för och vilka värderingar ni vill förmedla. Detta ger en klar förståelse för vad potentiella kandidater kan förvänta sig av att arbeta hos er. I denna fas vill vi attrahera potentiella kandidater och då visuella framträdanden en klockren strategi. Läs mer om videoproduktion här.

Fas 2 – Formulera ert EVP

Employee Value Proposition (EVP) syftar till de förmåner som er organisation erbjuder era anställda. Ett välformulerat EVP ska svara på frågor såsom; Vilka värderingar har ni? Varför ska man jobba hos er?. Visste du att 87% av Gen Z-professionella skulle vara beredda att säga upp sig för att arbeta någon annanstans om värderingarna hos det nya företaget matchar dem bättre.

Key point – stay authentic! I dagens digitala era är transparens och autenticitet nyckeln till att attrahera topptalanger, särskilt Generation Z. Ett autentiskt employer brand som speglar företagets verkliga kultur och värderingar kommer att locka talanger som delar era visioner och bidra till långsiktig framgång.

Fas 3 – Skapa en plan för er employer branding-strategi

En tydlig plan är avgörande för att lyckas med er employer branding. Fastställ era mål, målgrupper och budskap samt vilka kanaler och metoder ni ska använda för att nå ut till potentiella medarbetare. Vill du veta hur det kan se ut i praktiken? Kika på våra kundcase!

Fas 4 – Bygg en positiv företagskultur

Att skapa en positiv företagskultur är avgörande för att behålla talanger. Det handlar om att erbjuda attraktiva arbetsförhållanden, tydliga utvecklingsmöjligheter, bra ledarskap och en inkluderande företagskultur.

Fas 5 – Förmedla ert employer brand genom recruitment marketing

Kommunicera ert arbetsgivarvarumärke både internt och externt. Använd olika kanaler som er företagswebbplats, sociala medier och rekryteringsannonser för att sprida ert budskap och locka till er rätt talanger.

Varför är det viktigt att ha en bra Employer Branding-strategi?

Linkedin rapporterar att en bra Employer Branding strategi kan resultera i:

  • 28% lägre personalomsättning.
  • 50% mer kvalificerade ansökningar.
  • 50% lägre cost-per-hire.
  • 1-2 gånger snabbare rekryteringstid.

Genom att visa på konkreta resultat och potentialen att attrahera och behålla topp-talanger kan du övertyga ledningen om att en satsning på employer branding är värt varje krona. För, att investera i employer branding är en investering i företagets framtid. Så sammanfattningsvis:

Nå ut via recruitment marketing – använd inkluderande texter och bilder i era platsannonser för att locka en bredare och mångsidig kandidatpool.

Stay authentic – se till att bilder och uttalanden återspeglar den verkliga mångfalden och kulturen bland era anställda för att skapa en autentisk bild av företaget.

Låt medarbetarnas röster höras – ge era medarbetare möjlighet att dela verkliga case för att ge potentiella kandidater insikt i hur det är att arbeta hos er.

Skapa ett starkt EVP – tydligt framhäv anställningsförmåner för att locka och behålla intresserade jobbsökare.

Reflekterande rekryteringsprocesser – fokusera på hur era rekryterare och chefer bemöter jobbsökare för att skapa en positiv upplevelse genom hela rekryteringsprocessen.

Bygg från grunden, forma en positiv kultur – och det börjar med medarbetarna. Se till att skapa en företagskultur som alla är stolta över. Det är så du kontrollerar narrativet som formar ditt arbetsgivarvarumärke.

Genom att följa dessa steg och ta inspiration från framgångsrika företag kan ni också skapa en stark och attraktiv employer branding strategi som lockar och behåller talanger samt stärker ert företags rykte på arbetsmarknaden.

Andra blogginlägg

Generation Z

August 29, 2025

Linkedin rapporterar: rekryterare idag anser att attrahera, anställa och behålla Generation Z kommer att vara en av deras största utmaningar de kommande åren. Hur fungerar egentligen denna generation i arbetslivet? Och vad krävs för att skapa hållbara arbetsrelaterade relationer framöver? Här svarar vi på detta och mycket mer, så fortsätt läsa.

GDPR, Meta och sociala medier

August 29, 2025

Metas budskap är klart och tydligt: de upprätthåller sin ideologi om ett ad-supported internet, tillgängligt för alla. Men för att följa de nya europeiska riktlinjerna, införs nu en ny prenumerationsmöjlighet i EU, EES och Schweiz. Med andra ord, Meta blir helt enkelt GDPR-anpassat.

Recruitment Marketing Trends for 2025: What You Need to Know

August 7, 2025

As we step into 2025, the competition for top talent is fiercer than ever. Companies are striving to attract the best candidates while job seekers are navigating a highly competitive market. To stay ahead, employers must embrace new strategies that enhance the candidate experience, build authentic employer brands, and adapt to evolving workforce expectations.

Here are the top recruitment marketing trends shaping 2025!