Skip to content

Hitta rätt kandidat

Vänta inte på att er idealkandidat ska komma till er, nå dem i stället direkt där de befinner sig – på sociala medier. Med tusentals gjorda rekryteringsannonser är vi en av de mest erfarna aktörerna i Europa. Vi är experter på målstyrd och riktad närvaro – något som resulterar i att ni som arbetsgivare kan välja var ni vill synas, och samtidigt nå såväl aktiva som passiva kandidater. Med vår hjälp såklart.

Vilka kanaler?

När var du inne på sociala medier senast? I Europa använder nästintill 85% av befolkningen sociala medier, i över två timmar per dag. Siffrorna säger sitt. Vi kan hjälpa er hitta er nästa kollega på kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin, YouTube, Reddit, TikTok och Audience Network – you name it. Vi vet var kandidaterna befinner sig, och hjälper er välja rätt forum att synas på.

Det första intrycket

Låt oss vara ärliga, det första intrycket spelar roll. I dagens digitala samhälle är det viktigare än någonsin att sticka ut från mängden och vara nytänkande. I en kompott av detta är det viktigt att skapa ett värde för sin publik. Marknaden blir inte lättare, men med vår expertis blir det enkelt. Att lyckas.

Du har åtta sekunder på dig att fånga en kandidats uppmärksamhet. Åtta sekunder. Så hur får du dem att stanna? En sak är säker, bra content skapar värde. Vår marknadsavdelning utvecklar ständigt innehåll som hjälper er att sticka ut. Oavsett om det handlar om copywriting, videoproduktion eller bildkonsultation – det säger bara klick.

Från klick till ansökan

Vårt mål är inte bara att en potentiell kandidat ska klicka på en annons. Vi hjälper er maximera chanserna för kvalitativa ansökningar genom en fängslande textupplevelse. Många arbetsgivare skriver sina annonstexter med fokus på mastiga textstycken om företagshistoria och långa kravlistor på sina kandidater, där det allt som oftast framhäver vad de som arbetsgivare önskar att se hos kandidaten. Och visst funkade det förut. Precis som VHS-spelare. Men vad händer om vi vänder på det?

Tänk om, skriv om

Vi använder oss av en nytänkande och mer kandidatanpassad struktur. Dessutom tillför vi fakta från de senaste rekryteringstrenderna från vår branschledande partner LinkedIn. Med våra erfarna copywriters ser vi till att trycka på fördelar, erbjudanden och medarbetares tankar om arbetsplatsen. En strategi vi varje dag blir påminda om faktiskt fungerar, där vi fångar kandidaten medan intresset för arbetsplatsen finns där. Kommer ni ihåg åttasekundersspannet? Det är här sekunderna räknas. För att tala klarspråk, vad hade du valt? Ett företag som inleder sin text med kvalifikationer och företagshistoria, eller ett företag som direkt visar vad de erbjuder dig som sökande? Vi vet iallafall vad som hade fått oss på fall.

Att fånga en kandidat

Hur framstår man som en attraktiv arbetsgivare? Listan är lång, men lösningarna är fler. Självklart beror ett arbetsgivarvarumärke på vilka ni är, och vilka ni vill vara. Vi hjälper er hitta strategiska och framgångsrika lösningar för att förbättra ert Employer Brand.

Hur ni uppfattas påverkar i högsta grad rekrytering, anställning och personalomsättning – för att nämna några delar. Det finns många anledningar till att ett Employer Brand är viktigt att stärka. Till exempel skulle 50% inte jobba för ett företag med dåligt ryckte, oberoende av eventuell löneökning. Därtill skulle 92% i stället överväga att byta jobb om de erbjuds en roll med starkt företagsrykte. Visste ni också att 86% av anställda eller arbetssökande kollar upp recensioner om företaget innan de bestämmer var de ska söka ett jobb? Behöver vi säga mer? Hör av dig så löser vi det.

Att behålla en kandidat

I strävan om en låg personalomsättning spelar arbetsgivarvarumärket en central roll. Skylta och skryt om fördelarna med er arbetsplats! Involvera era medarbetare – låt dem berätta varför de älskar sitt jobb!

Genom en välplanerad Employer Branding-strategi kan ni skapa en trygghet och förväntning hos en potentiell kandidat. En strategi som målar upp en sanningsenlig bild av er organisation och förverkligar bilden en kandidat har av er. I en senare anställning har ni en nöjd medarbetare som får sina förväntningar besvarade. Slutsats: minskad personalomsättning.

Håll koll på siffrorna

Att rekrytera via digital annonsering kräver uppföljning av statistik. Därför har vi byggt ett statistikprogram som heter SMW Insight.

Här kan våra kunder följa sina kampanjer i realtid, men även scrolla genom tidigare historik. De får en överblick i hur många personer de når ut till, och hur många om integrerar med kampanjen. Det erbjuds även tillgång till Social Boost, där man kan välja att öka exponeringstiden. För att stärka ett långsiktigt samarbete och maximera rekryteringsvärdet ser vi alltid till att möjliggöra uppföljningar av kampanjer.

Transparens är viktigt för oss. Det var därför SMW Insight skapades från första början – för att ge er full insyn i resultaten.

Skip to Navigation