Skip to content

STAMPEN MEDIA – TECH EDITION.

Filmprojekt och rekryteringskampanj för en av Sveriges ledande mediekoncerner.

Stampen Media behövde fler tekniska talanger till deras Techavdelning och uppdraget var tydligt: skapa en kampanj som speglar Stampen Medias företagskultur och samtidigt locka rätt kandidater.

Genom ett autentiskt filmprojekt, där medarbetare delade sina egna berättelser, visade vi upp arbetsmiljön på ett genuint sätt. Följ med när vi beskriver hur vi attraherade över 300 ansökningar och satte nya standarder för rekrytering. Välkommen till framtidens arbetsplats!

Bakgrund och syfte

I en konkurrensutsatt bransch som IT är efterfrågan på tekniska talanger extremt hög, eftersom nästintill alla företag vill attrahera och behålla just dessa personer. Likt många andra, stod Stampen Media inför en utmaning att attrahera denna målgrupp till sin Techavdelning i Göteborg.

Med en ambitiös målsättning att anställa inte mindre än tio nya medarbetare till deras Techavdelning, var visionen tydlig – att skapa en autentisk vision om hur det är att jobba inom IT på Stampen Media.

Utmaning

Så, hur skulle vi hitta rätt personer inom en bransch med hög konkurrens, och dessutom göra det inom en begränsad tidsram?

Utmaningarna som vi stötte på under projektets gång innebar inte bara att få in tillräckligt många ansökningar, utan också säkerställa att de var av hög kvalitet som passade Stampen Medias behov. Denna balans var avgörande för att garantera att rekryteringsprocessen skulle vara framgångsrik på lång sikt.

Stampen Media är en av Sveriges ledande mediekoncerner och Västsveriges största mediehus. Men rötterna kommer från journalistiken, och det är nog många som förknippar mediehuset med just det. Så, hur når vi en helt annan målgrupp, IT, med syfte att hitta ett intresse för Stampen Media som arbetsplats?

“Vi hade pressade deadlines. SMW Group visade då stort engagemang gentemot oss för att se till att tillgodose våra önskemål. Och lyckades mycket braa med det. Sånt gillas.”
– Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media

Strategi

För att belysa autenticiteten i kampanjen valde vi att involvera medarbetarna på Techavdelningen i ett filmprojekt. Att låta de anställdas egna ord och erfarenheter lysa igenom i kampanjen skapade en genuin och kraftfull koppling till företagskulturen och till det arbete som faktiskt bedrivs.

Intervjuer och inspelning gjordes på Stampens kontor och i närliggande miljöer.De färdiga filmerna sponsrades sedan på sociala medier i kanalerna Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn och Reddit under fyra veckors tid.

För att tillsätta tio olika tjänster fanns ett alternativ att göra tio separata kampanjer mot liknande målgrupper. Men i och med den begränsade tidsramen och risken att kampanjerna konkurrerar ut varandra, valde vi att skapa en samlingskampanj som i stället drev all trafik till en gemensam målsida – Stampens karriärsida för alla techroller.

Sammanfattning

Stampen Media stod inför utmaningen att attrahera IT-talanger till sin techavdelning. Projektet hade en kort deadline och målsättning att få in många högkvalitativa ansökningar. Lösningen blev att involvera medarbetarna i ett filmprojekt för att belysa företagets genuina kultur.

Kampanjen, som sponsrades ut på Meta, LinkedIn och Reddit genererade över en miljon exponeringar och 300 ansökningar samt ett stort engagemang på de olika medieplattformarna.

“Kampanjen blev mycket lyckad och har haft högt observationsvärde. Över 300 sökande på de olika tjänsterna är ett kvitto på det.”

– Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media

Skip to Navigation