STAMPEN MEDIA – TECH EDITION.

“Vi hade pressade deadlines. SMW Group visade då stort engagemang gentemot oss för att se till att tillgodose våra önskemål. Och lyckades mycket braa med det. Sånt gillas.”
– Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media
Strategi
För att belysa autenticiteten i kampanjen valde vi att involvera medarbetarna på Techavdelningen i ett filmprojekt. Att låta de anställdas egna ord och erfarenheter lysa igenom i kampanjen skapade en genuin och kraftfull koppling till företagskulturen och till det arbete som faktiskt bedrivs.
Intervjuer och inspelning gjordes på Stampens kontor och i närliggande miljöer.De färdiga filmerna sponsrades sedan på sociala medier i kanalerna Meta (Facebook, Instagram), LinkedIn och Reddit under fyra veckors tid.
För att tillsätta tio olika tjänster fanns ett alternativ att göra tio separata kampanjer mot liknande målgrupper. Men i och med den begränsade tidsramen och risken att kampanjerna konkurrerar ut varandra, valde vi att skapa en samlingskampanj som i stället drev all trafik till en gemensam målsida – Stampens karriärsida för alla techroller.
Sammanfattning
Stampen Media stod inför utmaningen att attrahera IT-talanger till sin techavdelning. Projektet hade en kort deadline och målsättning att få in många högkvalitativa ansökningar. Lösningen blev att involvera medarbetarna i ett filmprojekt för att belysa företagets genuina kultur.
Kampanjen, som sponsrades ut på Meta, LinkedIn och Reddit genererade över en miljon exponeringar och 300 ansökningar samt ett stort engagemang på de olika medieplattformarna.
“Kampanjen blev mycket lyckad och har haft högt observationsvärde. Över 300 sökande på de olika tjänsterna är ett kvitto på det.”
– Bengt Olsson, HR-direktör, Stampen Media