Hur fungerar rekrytering under Covid-19-tider?

I och med de rådande omständigheterna med Covid-19 genomgår världen nu stora förändringar. Till sin följd har detta även inneburit en stor förändring för människors vardag, då många av oss behöver arbeta på distans. Fastän vi inte vet hur framtiden kommer att se ut är det viktigt att alltid tänka framåt. Vi vet trots allt inte hur lång eller kort tid detta kommer att påverka oss, men vi vet att processer för rekrytering alltid kan utvecklas.

I ansträngda lägen som dessa försvåras rekryteringar eftersom det kan förhindra möten med potentiella kandidater, och därav står vi nu inför nya utmaningar. Den initiala kontakten som sker med den sökande går alldeles utmärkt att göra på distans, medan vidare i processen finns det risk att det blir svårare att lära känna den sökande samt att visa vem man är som arbetsgivare. Att rekrytera online visar dessutom både för kandidat såväl som omvärld att ni som företag och arbetsgivare ligger i framkant och är vana vid förändringar.

Förberedelser och kreativa tillvägagångssätt

En viktig del i rekryteringsprocessen, inte minst när det sker online, är såklart att förbereda kandidaten. Ge honom eller henne allt som kan behövas för att göra ett gott intryck, oavsett om det handlar om vilket verktyg som används för online-mötet eller eventuella klädkoder. Låt dem veta vad de kan förvänta sig när de kommer till intervjun och informera om ämnen som kommer att tas upp.  Att ta den tiden att förbereda kandidaten kommer delvis bidra till att allt går smidigt till, men visar också att man som arbetsgivare är investerade i deras framgång. Det skapar också ett gott första intryck.

Väl vid det första mötet kan det vara svårt att visa vilka ni är, hur kontoret ser ut eller hur ert team fungerar enbart via videosamtal. Men annorlunda tider kräver annorlunda åtgärder, och att introducera företagskulturen är viktigare än man tror. Introduktionen och presentationen målar upp en bild av er företagskultur och ert varumärke. Kandidaten söker på grund av tjänsten men får ett ökat intresse av att lära känna kulturen och teamet. Värdet ligger därför i att presentera kulturen på nya annorlunda sätt.

Har ert team ett Instagram-konto? Har någon av era anställda har varit med i någon intervju? Dela med er av detta! Visa och berätta om hur det fungerar hos er. Visa kandidaten vilka ni är, att ni har roligt och att ni är ett sammansvetsat härligt team. Allt för att hjälpa kandidaten att få en känsla över personligheten av kontoret bakom tjänsten som personen söker.

Tid, småprat och relationsbyggande

Möten i verkligheten ger ofta rum till småprat, en liten rundtur och introduktion av medarbetare. Det är något man lätt glömmer när man har möten digitalt som ofta sker utan större planering. Att ta tiden för detta under intervjun visar inte bara företagskulturen, utan ger också en hjälpande hand för kandidaten om det blir så att personen blir anställd. Det finns ett stort värde i att ägna lite extra tid till att prata både professionellt och personligt.

Effektiv återkoppling

Något som är viktigt under ansträngda tider som nu men också när allt rullar på som vanligt, är att ge kandidaten en bra upplevelse oberoende av om personen är er nästa medarbetare eller inte. Enligt en undersökning av LinkedIn vill så många som 94% av kandidaterna ha feedback efter en intervju. Att förmedla tips som kan hjälpa kandidaten utvecklas är något som kommer ge kandidaten en värdefull upplevelse, trots att de inte fick jobbet. Kanske kommer några av dem att välja att bygga på sin kompetens på grund av din feedback och om några år återkomma med ett slående CV som ni inte kan tacka nej till?

Och för personen som blir vald – en bra kandidatupplevelse slutar såklart inte när jobbet är tillsatt, det är ju nämligen här introduktionen börjar för att hjälpa den nye medarbetaren så att han eller hon kan göra sitt jobb effektivt, bekvämt och framgångsrikt. Om möjligt, ordna så att personen har allt de behöver för att kunna jobba hemifrån, även fast det bara är temporärt.  Och sist men inte minst – kommunicera så mycket ni bara kan! Det kommer att bidra till att rekryteringen blev en fullpott.

2020-05-12 Nyheter